Rejseguide: Pastelfarver, Cheryl, overbookede vulkaner og kærlighed.

Hvis man har fulgt med i min personlige instagram profil, msgroendahl, kommer det ikke som et chok, at jeg var VILD med Tenerife. Man kunne ikke blive andet, end forelsket i de sorte sandstrande med vilde brusende bølger, eller bjerglandskabet som næsmest flød i ét med bløde skyer, eller deres fine pastelfarvede huse.

Vi rejste med Spies, til trods for, at vi altd har følt os “allergiske” over for charter rejser. Vi er typerne som tager det billigeste fly midt om natten, sover på ubehagelige sæder i en larmende lufthavn, og hopper på et propfyldt tog med en kæmpe vandretaske på ryggen. Men med Spies kunne vi få en billig rejse med fly og hotel, OG transfer til hotellet (sikke en luksus)! Vi meldte dog pas til de børnevenlige hoteller, og tog til Puerto de la Cruz, som ligger tæt på øens store naturområder.

BILLEJE
Vi lejede en bil dernede, en smart car, hvilket viste sig at være en virkelig god bil, til trods for, at vi frygtede om Anders ville kunne være derinde med hans lange stænger. Men med de små bjergveje og gader på Tenerife, var vi glade for den lille bil, og den havde utrolig meget plads inde i. Vi endte faktisk med at blive så glad for bilen at vi navngav den. Hun blev opkaldt efter forfatteren til min yndlingsbog “Wild”, Cheryl.
Vi lejede igennem Europecar, som havde en fin service, de var supersøde, og der var mulighed for, at aflevere bil efter åbningstid. Vi havde Cheryl i 5 dage, og for leje, forsikring og benzin betalte vi omkring 1.200 kr. Så det kan virkelig godt betale sig, at leje en bil på øen.

Cheryl <3

TEIDE
Et af vores mål på ferien var, at se en masse natur, heri den største turistattraktion: vulkanen Teide. Da jeg var 12 år var jeg med mine forældre på Tenerife, hvor vi tog på køretur op for at se vulkanen. Men der var lukket. Der var åbenbart noget med liften op, så vi kørte videre.
Men denne gang skulle det være, vi skulle på vulkanen! Vi kørte afsted om morgenen, igennem snævre landsbygader, op ad stejle bakker og igennem skyerne, og var fremme ved en 10-tiden. Da vi endelig kom op til liften, var billetterne for resten af dagen udsolgt. Sådan noget er ret typisk for Anders og jeg. Vi planlægger ikke så meget, så vi grinte af det og kørte ned og spiste frokost.
Det skulle så vise sig, at det var Anders plan at fri oppe på vulkanen, men ved et stop på vej ned af bjegene, så han alligevel sit snit til, at falde på knæ.

PUERTO DE LA CRUZ
Vi var ikke på farten hele tiden, og havde også afslapningsdage i vores by, Puerto De La Cruz. Byen ligger tæt på en af øens største turistattraktioner, Purque Loro, som er en stor dyrepark. Nede fra havnefronten (lige ved McDonalds) kan man tage et lille gratis tog hen til parken, hvor sidste tur fra parken går kl. 16. Vi nåede det dog aldrig, men toget var altid fyldt, så det fungerede vidst ret godt.

Den ene dag valgte vi at have ren afslapningsdag, på en slags beach club (I bedste Beverly Hills 90210 stil). Her var der pools med havvand, springvand, liggestole, barer og restauranter. Og så var der et stort område til børn. Stedet hedder Lago Martianez, og kostede 5 EU/person. Prisen inkluderede et stort omklædningsområde, og tilladelse til at bevæge sig rundt imellem alle de forskellige pools, og strandstole.

Derudover byder Puerto De La Cruz på en lang havne promonade med klassiske turist butikker (og restauranter), hvor man kan shoppe løs. Men hvis man bevæger sig forbi alt det, kommer man til den gamle del af byen, som er fyldt med charmerende huse, kirker, små gade restauranter og altid venlige mennesker.

Bar El Camino, den bedste tapas (og restaurant) i hele Puerto de Las Cruz

NATUROMRÅDER OG SMÅ FINE BYER
Vi havde som sagt lejet Cheryl, mest fordi vi gerne ville ud og udforske et stort bjergområde, og finde sorte sandstrande.
I den nordligeste del af øen ligger der et stort natur område, som hedder Parque Rural de Anaga. Her satte vi gps’en til at finde byen Chinamada, som er en lille bitte by, med én enkel restaurant/cafe og en kirke. Bag ved kirken gik der en vandrerute ud, igennem en kaktusfarm, som gav udsigt til de smukkeste bjerge. Ruten skal dog kategoriseres som værende “øvet” og er ikke for børn, da den til tider bliver smal og det går stejlt ned. Men der er en anden lille rute, som går opad til en udkigspost, hvor mindre erfarende kan være med.

Herefter besøgte vi den lille by Taganana. Byen har engang (og er til dels stadig) Været en isoleret bjergby, uden rindende vand (det er dog fikset!). I dag består den af enkelte små butikker, små huse i stejle gader.

Vores næste “must-see” ud over bjerge, var en sort sandstrand. Jeg havde søgt Pinterest tynd, for at finde en, selvom gps’en ikke helt kunne finde derud. For at komme til stranden Playa de Benijo, skal man indtaste restauranten La Venta Marrero (adresse Carretera San Andrés -Taganana) her kommer man til en håndfuld restaranter. Hvis man følger rute TF-134, ender den i en p-plads, hvor man kan holde.
Restauranterne kan som sådan ikke anbefales, men det er det eneste som er i miles omkreds, så hvis man er sulten, er de fine nok til, at få tanket op.
Bag ved restauranten La Venta Marrero, går der en trappe sti stejlt ned, hele vejen til den smukkeste sorte sandstrand.
Vi synes at vandet var vildt, men der var børne familier, og løse hunde som tog det helt roligt. Vi blev dog bare og pjaskede i vandkanten.
Og ja, sandet er sort, og dermed rigtig varmt, så hav nogle badesko med!

Playa de Benijo

Sidst men ikke mindst, fik vi også badet i en naturlig pool. Da Tenerife de fleste steder er omringet af klipper, har nogle af dem i tidens løb, udformet sig som en naturlig pool. Der er vidst flere af dem rundt om på øen, men vi tog den tættest på os i byen San Juan de La Rambla. Man kan køre næsten lige ned til poolen, Charco La Laja , og så tage en trappe ned. Det virkede som om, at det mest var de lokale som brugte den, men der var plads til alle, også børn.

Når man beder sit kæreste om at tage et nice billede, af en som flyder rundt, men man mest af alt, ligner en som ikke kan svømme..

SMÅ TIPS
– Hvis du lejer en bil, og køre oppe i bjergene, så husk at stoppe en gang imellem, og stig ud af bilen og nyd udsigten!

– Tenerife er fuldt med vandreruter. Det havde vi ikke læst nok op på hjemmefra, men hvis du holder af at vandre så er der helt sikkert en masse skønne ruter oppe i den nordlige den af øen.

– Folk kører rigtig pænt på Tenerife (turisterne er næsten de værste billister), og vejene oppe i bjergene er lavet for nyligt og godt sikret, og der er store veje at køre på imellem byerne. Så det er ikke en skræmmende oplevelse, at køre bil dernede.
Derudover er parkering gratis, også i de store byer. Bare hold dig til, vejbåse, eller andre steder markeret at du må holde. Det kunne næsten ikke være lettere.
Nu når vi er ved bil tips, så husk at fuld godt på med benzin, inden du køre op i bjergene, for når man først er deroppe, er der ikke nogle tankstationer.

– Øens beboer er generelt rigtig søde, og super gode til engelsk, så hvis du er faret vild, kan du altid spørge dem.

– De fleste steder tager imod dankort. Vi havde enkelte kontakter med, fordi vi regnede med, at de mest tog det, men alle steder vi var inde tog imod det lille plastikkort.

– Hvis du vil opleve hvordan et rigtig luksus hotel ser ud, så tag til Hotel Ritz-Carlton Abama de Tenerife. Her er alt lyserødt, med palmer og blomster overalt. Vi sneg os lidt rundt på området, og lod som om vi hørte til. hehe.

Jeg håber at du er blevet inspireret af mit lille skriv, vi har været rigtig glade for vores ferie, på Tenerife, og vi har allerede aftalt at vi skal dertil igen.

(PS. ingen af de nævnte virksomheder har sponsoreret, jeg fortæller bare åbent om, hvem vi har brugt)

Share:

1 Comment

1. 15. november 2019 / 9:31

Sikke en fantastisk rejse – og hvilket smukt sted at blive friet til! Tillykke med forlovelsen 🙂

Jeg har også meget længe været sådan anti-charterrejse, men i år bukkede vi under – med 2 børn har vi erkendt, at det ikke er en skam at vælge den nemmeste vej hvis det kan blive så gnidningsfrit som muligt. Vi tager til Malta, oven i købet et sted som jeg allerede har været en gang før (jeg plejer ellers altid at sige at jeg vil et nyt sted hen hvert år), og jeg husker det som utrolig smukt, med blåt hav og alt afbleget til pastelfarver i den skinnende sol. Jeg glæder mig så vildt meget!